- Asuminen ja ympäristö
- Asuminen
- Jätehuolto
- Jätehuoltomääräykset
- Kompostointirekisteri
- Kooninkeitaan jäteasema
- Jätteen lajitteluohjeet ja vastaanottopaikat
- Akut ja paristot
- Biojäte
- Haravointijäte
- Lasipakkaukset
- Metalli (metalliromu, pienmetalli ja metallipakkaukset)
- Maatalousmuovi
- Muovipakkaukset
- Pahvi ja kartonki
- Paperi
- Painekyllästetty puu ja Kestopuu
- Puu
- Romuajoneuvot, renkaat ja vanteet
- Sekajäte
- Sähkö- ja elektroniikkaromu SER
- Vaaralliset jätteet
- Tekstiilit
- Mustepatruunat ja -kasetit
- Usein kysytyt lajiteltavat
- Kaavoitus ja maankäyttö
- Kadut ja kuntatekniikka
- Rakentaminen ja tontit
- Toimitilat ja talohankkeet
- Vesihuolto
- Yleiset alueet
- Ympäristöpalvelut
- Ympäristö
- Varhaiskasvatus ja koulutus
- Varhaiskasvatus
- Perusopetus
- Koulut
- Kouluun ilmoittautuminen
- Aamu- ja iltapäivätoiminta
- Koulujen työ- ja loma-ajat
- Kodin ja koulun yhteistyö
- Koulukuljetukset
- Opiskeluhuolto
- Koulusosionomi
- Kouluruokailu
- Opetussuunnitelma
- Nuorisopassi
- Urheilukisojen tuloksia
- Harrasta Kankaanpään kouluissa
- Pohjanlinnan koulun ympäristöystävät
- Taituritiimit
- Keskustan käsityö- ja askartelukerho
- Venesjärven luova puuhakerho
- Minecraft -kerhot
- Keskustan parkour ja sirkus
- Liikuntakerho
- Niinisalon Pihapelit ja ilmaisutaito
- Kipinä liikunta- & koulukeskus
- Robokerho
- Movies in english Keskustan koulu
- Lentopallo tytöt
- Lasten ja nuorten punttikoulut
- Oppimisen tuki
- Musiikkiopisto
- Lukiokoulutus
- Petäjä-opisto
- Muu koulutus
- GEO-oppimisympäristö
- Sosiaali- ja terveyspalvelut
- Kulttuuri, liikunta ja nuoriso
- Kulttuuri ja taide
- Liikunta
- Liikuntapalveluiden sekä kasvatuksen / opetuksen tilojen hinnasto
- Liikuntapalveluiden verkkokauppa
- Uimahalli
- Liikuntakeskus
- Monitoimitalo Honkala
- Ladut ja luistelupaikat
- Uimarannat ja uintipaikat
- Muut liikuntamahdollisuudet
- Ohjatut liikuntaryhmät
- Liikuntaneuvonta
- Salien ja ulkoalueiden käyttövuorohakemukset
- Palkitsemiset
- Liikunta- ja hyvinvointitapahtumat
- Nuoriso
- Museo
- Matkailu - www.visitkankaanpää.fi
- Yhdistykset
- Kohteemme Outdooractive-palvelussa
- Kirjasto
- Tapahtumat
- Musiikkiopisto
- Työ ja yrittäminen
- Kaupunki ja hallinto
Nepsy-polku
ADHD-polku
PoSa:n alueella on käytössä ADHD-polusta kaksi versiota:
- ADHD-polku koulupsykologin kautta koululääkärin vastaanotolle
- Kevennetty ADHD-polku terveydenhoitajan kautta koululääkärin vastaanotolle
On hyvä huomioida, että yksittäisissä poluissa on aina vaihtelua, sillä lasten ja nuorten tilanteet ovat hyvin yksilöllisiä. Lisäksi oppilashuollon resurssit vaikuttavat siihen, miten nopeasti edetään tuen tarpeen havaitsemisesta koululääkärin vastaanotolle. Kun psykologi tai terveydenhoitaja tekee haastatteluita ja taustaselvityksiä, voi ilmetä asioita, jotka vaativatkin lisäselvittelyä.
Seuraavassa kuviossa esitetään ADHD-polun pääpiirteet.
Huolen heräämisestä koululääkärin vastaanotolle
1. Opettajan, huoltajan tai oppilaan huoli tarkkaavuuden, aktiivisuuden tai impulsiivisuuden piirteistä herää
Hyvin monella lapsella voi esiintyä mitä tahansa yksittäisiä aktiivisuuden tai tarkkaavuuden vaikeuksien piirteitä tai kaikkiakin piirteitä, mutta sen verran lievinä, etteivät diagnostiset kriteerit täyty.
Myös muutokset elämäntilanteessa voivat tilapäisesti tuoda piirteitä esiin. Esimerkiksi epäsäännöllinen unirytmi tai traumaattiset kokemukset voivat aiheuttaa vastaavanlaista oirehdintaa. Lisäksi monet muut sairaudet tai häiriöt voivat selittää aktiivisuuden ja tarkkaavuuden haasteita.
Varsinaisessa aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriössä oireet ovat pitkäkestoisia ja ne esiintyvät useammassa toimintaympäristössä eivätkä ne selity paremmin millään muulla häiriöllä. Oireita ovat ikään ja kehitystasoon suhteutettuna liiallinen tarkkaamattomuus, yliaktiivisuus ja impulsiivisuus. Lapsella voi myös korostua jokin tai jotkin näistä piirteistä.
Lue lisää ADHD-piirteisen lapsen tai nuoren tuen tarpeen tunnistamisesta: Tuen tarpeen tunnistaminen
Tukisalkussa on vinkkilistoja lapsen tai nuoren oppimisen tueksi: Tukisalkku
2. Opettaja aloittaa tukitoimet välittömästi
Opettaja käynnistää tukitoimet luokassa välittömästi. Koulun erityisopettajalta kannattaa jo tässä vaiheessa kysyä konsultaatiota. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen sekä itsetunnon vahvistamiseen saa tukea myös koulukuraattorilta.
3. Opettaja tekee yhteistyötä huoltajien kanssa
Opettaja ottaa yhteyttä huoltajiin ja jakaa huolensa lapsen tai nuoren koulunkäyntiin liittyvistä asioista. Ratkaisukeskeinen yhteistyö on tärkeää, sillä kaikkien osapuolten huomioita ja havaintoja tarvitaan.
4. Opettaja/ erityisopettaja arvioi oppilaan vahvuudet, tuen tarpeet, oppimisvaikeudet sekä tarkistaa tukitoimet
Viimeistään tässä vaiheessa opettaja ja erityisopettaja arvioivat, onko lapsella tai nuorella ADHD-piirteiden lisäksi muita oppimisvaikeuksia. Arvioidaan myös lapsen tarvitsema tuen taso: yleinen tuki, tehostettu tuki tai erityinen tuki.
5. Huoltajilta pyydetään lupa jatkoselvitykseen
Huoltajien kanssa keskusteltuaan ja huoltajien luvalla lapsen tai nuoren asia viedään jatkoselvitykseen.
6. Jatkoselvitys joko kouluterveydenhoitajalla tai koulupsykologilla
Jos opettaja tai erityisopettaja arvioi lapsella tai nuorella olevan ADHD-piirteitä ilman muita oppimisvaikeuksia, jatkoselvittelyn tekee terveydenhoitaja.
Jos opettaja tai erityisopettaja arvioi oppilaalla olevan ADHD-piirteiden lisäksi muita oppimisen pulmia, jatkoselvittelyn tekee koulupsykologi.
7. Kouluterveydenhoitaja tai koulupsykologi varaa ajan lääkärille
Kouluterveydenhoitaja tai koulupsykologi (katso kohta 6.) toimittaa viikkoa ennen lääkäriaikaa keräämänsä esitiedot ja kyselylomakkeet lääkärille.
8. Ensimmäiselle lääkärin vastaanotolle varataan 45-60 minuuttia aikaa
Lääkäri arvioi koulupsykologin tai terveydenhoitajan keräämien esitietojen ja mahdollisten muiden tutkimusten perusteella täyttyvätkö ADHD:n diagnostiset kriteerit.