ValikkoValikko
- Asuminen ja ympäristö
- Asuminen
- Jätehuolto
- Jätehuoltomääräykset
- Kompostointirekisteri
- Kooninkeitaan jäteasema
- Jätteen lajitteluohjeet ja vastaanottopaikat
- Akut ja paristot
- Biojäte
- Haravointijäte
- Lasipakkaukset
- Metalli (metalliromu, pienmetalli ja metallipakkaukset)
- Maatalousmuovi
- Muovipakkaukset
- Pahvi ja kartonki
- Paperi
- Painekyllästetty puu ja Kestopuu
- Puu
- Romuajoneuvot, renkaat ja vanteet
- Sekajäte
- Sähkö- ja elektroniikkaromu SER
- Vaaralliset jätteet
- Tekstiilit
- Mustepatruunat ja -kasetit
- Usein kysytyt lajiteltavat
- Kaavoitus ja maankäyttö
- Kadut ja kuntatekniikka
- Rakentaminen ja tontit
- Toimitilat ja talohankkeet
- Vesihuolto
- Yleiset alueet
- Ympäristöpalvelut
- Ympäristö
- Varhaiskasvatus ja koulutus
- Varhaiskasvatus
- Perusopetus
- Koulut
- Kouluun ilmoittautuminen
- Aamu- ja iltapäivätoiminta
- Koulujen työ- ja loma-ajat
- Kodin ja koulun yhteistyö
- Koulukuljetukset
- Opiskeluhuolto
- Koulusosionomi
- Kouluruokailu
- Opetussuunnitelma
- Nuorisopassi
- Urheilukisojen tuloksia
- Harrasta Kankaanpään kouluissa
- Pohjanlinnan koulun ympäristöystävät
- Taituritiimit
- Keskustan käsityö- ja askartelukerho
- Venesjärven luova puuhakerho
- Minecraft -kerhot
- Keskustan parkour ja sirkus
- Liikuntakerho
- Niinisalon Pihapelit ja ilmaisutaito
- Kipinä liikunta- & koulukeskus
- Robokerho
- Movies in english Keskustan koulu
- Lentopallo tytöt
- Lasten ja nuorten punttikoulut
- Oppimisen tuki
- Musiikkiopisto
- Lukiokoulutus
- Petäjä-opisto
- Muu koulutus
- GEO-oppimisympäristö
- Sosiaali- ja terveyspalvelut
- Kulttuuri, liikunta ja nuoriso
- Kulttuuri ja taide
- Liikunta
- Liikuntapalveluiden sekä kasvatuksen / opetuksen tilojen hinnasto
- Liikuntapalveluiden verkkokauppa
- Uimahalli
- Liikuntakeskus
- Monitoimitalo Honkala
- Ladut ja luistelupaikat
- Uimarannat ja uintipaikat
- Muut liikuntamahdollisuudet
- Ohjatut liikuntaryhmät
- Liikuntaneuvonta
- Salien ja ulkoalueiden käyttövuorohakemukset
- Palkitsemiset
- Liikunta- ja hyvinvointitapahtumat
- Nuoriso
- Museo
- Matkailu - www.visitkankaanpää.fi
- Yhdistykset
- Kohteemme Outdooractive-palvelussa
- Kirjasto
- Tapahtumat
- Musiikkiopisto
- Työ ja yrittäminen
- Kaupunki ja hallinto
Oppimisen tuki
Etusivu » Varhaiskasvatus ja koulutus » Perusopetus » Oppimisen tuki
Työkaluja lapsen tai nuoren oppimisen tueksi
Opetushallituksen rahoittama hanke alkoi vuoden 2021 alussa ja päättyi loppuvuodesta 2022. Sivustoa on tehty yhteistyössä sivistys- ja sote-asiantuntijoiden kanssa.
Oppimisen tuki -sivustolle koottiin hankkeessa tietoa ja työkaluja, joiden avulla koulun opetus- ja oppilashuollon henkilökunta, huoltajat sekä lapsen tai nuoren muu verkosto voivat pohtia tuen tarpeita ja tukikeinoja:
- Tuen tarpeen tunnistaminen -työkalun avulla voidaan alustavasti kartoittaa lapsen tai nuoren tuen tarpeita.
- Tukisalkku sisältää käytännönläheisiä menetelmiä ja vinkkejä oppimisen tueksi.
- Nepsy-konsultaatio sisältää kuvauksen hankkeessa mallinnetusta esiopetuksen ja perusopetuksen ratkaiskukeskeisestä nepsy-konsultaatiosta.
- Nepsy-polku sisältää kuvauksen PoSan ADHD-polusta kouluikäisille lapsille ja nuorille.
Kankaanpään osahankkeen keskeiset tavoitteet ja niiden toteutuminen
Hankkeen tavoitteiden toteutumisesta voi lukea tarkemmin Oppimisen tuki ja inkluusio -hankkeen loppuraportista (PDF). Alla on yhteenveto hankkeen tärkeimmistä tavoitteista ja niiden toteutumisesta.
Hankeen tavoitteiden saavuttamisen arviointi
Tavoite 1: Pääosa työstä tehtiin käytännön konsultaatiokäynneillä
- Suurin osa työstä tehtiin konsultointikäynneillä esiopetusryhmiin ja perusopetusryhmiin.
- Ryhmissä käytiin keskimäärin kolmena päivänä viikossa.
Tavoite 2: Neuropsykiatrisen osaamisen, ratkaisukeskeisen toimintatavan sekä varhaisen tuen vahvistaminen esiopetuksessa ja perusopetuksessa
- Yhteydenoton jälkeen hankkeesta pyrittiin mahdollisimman nopeasti järjestämään käynti opetusryhmään.
- Esiopetuksen palautekyselyn perusteella ratkaisukeskeisessä konsultointitavassa onnistuttiin ja ryhmissä kasvoi uskallus kokeilla uusia menetelmiä pitkäjänteisesti.
- Ensimmäisellä hankekauden lopussa ja toisen hankekauden alussa ryhmissä käytiin järjestelmällisesti yhdessä sovitun aikataulun mukaan.
- Toisen hankekauden kevätkauden lopussa konsultointi tapahtui kutsusta. Esiopetuksesta otettiin tämän jälkeen aktiivisesti yhteyttä ja pyydettiin konsultaatiokäynneille.
- Esiopetuksessa on juurtunut ratkaisukeskeinen toimintatapa. Tähän vaikuttanee se, että esiopetuksen työtapa on jo lähtökohtaisesti tiimityötä ja moniammatillisesti suuntautunutta.
Tavoite 3: Neuropsykiatrisen osaamisen, ratkaisukeskeisen toimintatavan sekä varhaisen tuen vahvistaminen perusopetuksessa
- Yhteydenoton jälkeen hankkeesta järjestettiin nopeasti käynti opetusryhmään.
- Ensimmäisellä hankekaudella kouluilla käytiin järjestelmällisesti yhdessä sovitun aikataulun mukaan.
- Toisella hankekaudella konsultointi tapahtui kutsusta. Tämän jälkeen käynnit perusopetuksen ryhmiin vähenivät.
- Toisaalta joidenkin ryhmien kanssa syntyi tiiviimpi ja pidempikestoinen yhteistyö.
Tavoite 4: Nepsy-piirteisiin ja oppimisen vaikeuksiin liittyvien tietopakettien ja tukimuotojen kokoaminen Oppimisen tuki -verkkosivustolle
- Verkkosivujen kokoaminen sujui suunnitelmien mukaan.
- Materiaalipaketeista tuli laajemmat kuin alunperin oli ajateltu.
- Sivustosta on saatu hyvää palautetta erityisesti nepsy-ammattilaisilta sekä nepsy-lasten huoltajilta.
Tavoite 5: ADHD-polun luominen ja käyttöönotto sivistys-sote-yhteistyössä
- Polun luominen sivistys-sote-yhteistyössä sujui suunnitelmien mukaan.
- Polun käyttöönotto hakee vielä toimintalinjaansa. Polusta voi lukea lisää kohdassa ADHD-polku.
Tavoite 6: Nepsy-konsultaatiomallin luominen, testaaminen ja Oppimisen tuki -verkkosivustolle vieminen
- Hankkeessa mallinnettiin ja testattiin onnistuneesti nepsy-konsultaatiota. Tästä voi lukea lisää osiossa Nepsy-konsultaatio.
- Tietoa mallinnuksesta ja kokemuksista välitettiin eteenpäin laajempaan verkostoon, esimerkiksi konsultointia liittyen Turun nepsyopettajan toimenkuvaan
Tavoite 7: Esiopetuksen erityisopetuksen konsultaatiomallin luominen sekä vieminen Oppimisen tuki -verkkosivustolle
- Esiopetukseen luotiin erityisopetuksen konsultaatiomalli, jonka voi nähdä hankkeen loppuraportista. Malli on tehty yhteistyössä varhaiskasvatuksen erityisopettajien kanssa.
- Kankaanpään esiopetus toimii mallinnuksen periaatteiden mukaisesti.
- Mallinnusta ei viety verkkosivulle, mutta se on nähtävissä hankkeen loppuraportissa.
Tavoite 8: Perusopetuksen erityisopetuksen konsultaatiomallin luominen sekä vieminen Oppimisen tuki -verkkosivustolle
- Hankkeessa aloitettiin yhteistyö perusopetuksen toimijoiden kanssa konsultaatiomallin luomiseksi.
- Hankkeen aikana ei saatu valmiiksi perusopetuksen konsultaatiomallia.
Tavoite 6: Moniammatillisen yhteistyön lisääminen, verkostojen luominen paikallisesti ja alueellisesti sekä laajemman nepsy-tietoisuuden lisääminen
- Hankkeessa toimittiin yhteistyössä sekä opettajien, ohjaajien että oppilashuollon henkilökunnan kanssa.
- Hyviä käytänteitä vaihdettiin laajasti Satakunnan alueella.
- Sivistys-sote-rajapinnassa oli yhteistyötä sekä paikallisesti että alueellisesti. Tässä joitakin mainintoja:
- Satasairaalan konsultoiva sairaalaopetus -hanke
- Porin perusturvan organisoima nepsy-verkosto
- Pohjois-Satakunnan peruspalvelu-kuntayhtymän eri alojen toimijat
- Lastensuojelun Tuki oikeasta paikasta eli TOP-hanke
- Oppilaitosyhteistyötä tehtiin Satakunnan ammattikorkeakoulun DigiNepsy-hankkeen kanssa.
- Muista verkostoista ja yhteistyökumppaneista on lisätietoa hankkeen loppuraportissa.